sunnuntai 2. elokuuta 2015

Kohusta nimeltä Gugguu

En muista missä tähän asiaan törmäsin ensimmäisen kerran. Ainakin eräässä blogissa oli yllättäen kirjoitus Gugguun oudosta reklamaatiotoiminnasta ja koska blogeissa otetaan aina kantaan päivän polttaviin kysymyksiin, heräsi epäily jostakin aurinkoa suuremmasta ongelmasta. Ja jos joku ei tiedä, Gugguu on omien sanojensa mukaan suomalainen vaatevalmistaja (joka valmistuttaa vaatteet alihankkijalla jossakin ihan muualla kuin Suomessa, joten korrektimpaa olisi puhua valmistuttajasta).

Itse en ole ostanut meille Gugguun vaatteita yhtä haalaria lukuunottamatta. Suurin syy tähän on ollut korkea hinta ja se, että vaatteet valmistetaan Baltiassa (joka on yksittäinen maa, vai miksi tämä ylimalkainen ilmoitus "Baltiassa"?). Kuuluin myös hetken Gugguu-hullujen faceryhmään ja siellä näin sen verran huonolaatuista vaatetta tai valituksia huonosta laadusta ja reklamaation vaikeudesta, että päätin jättää ostamatta.

Nyt Gugguulla oli mennyt sukset ristiin  ainakin yhden asiakkaansa kanssa ja some-päivytyksessä mainittiin jo asianajajasta. Ilmeisesti Gugguun reklamaatiokäytännöissä on paljon parantamisen varaa ollut jo aiemminkin mutta nyt tämä yksittäinen tapaus sai aikaan kommenttisadon, jossa useat (äiti-) ihmiset käyttäytyivät kuin maailma olisi loppunut. Kommenteissa oli usean kymmenen rivun pituisia kirjoituksia siitä, kuinka tämä kyseinen firma on pettänyt asiakkaansa eikä anteeksipyyntö voi enää asioita korjata. Nämä tulikiven katkuiset avutumiset eivät loppuneet edes siihen, että kohun aiheuttaneen epäonnistuneen reklamaation toinen osapuoli ilmoitti, että asia on sovittu ja kunnossa ja hän aikoo jatkaa asiointiaan Gugguulla.

Ihan mielenkiintoinen tapaus sinänsä. Itse uskon, että tarinoilla on aina kaksi puolta, mutta Gugguun laadusta en ole onnistunut vakuuttumaan vaikka en siitä omakohtaisia kokemuksia omaa. Aloitteleva yritys, eikä vielä kokemusta asioiden hoitamisesta. No big deal. Tulevaisuus näyttää muutenkin miten tässä käy, koska jos laatu on toistetusti sekundaa, reklamaatiot eivät toimi ja asiakkaita arvostellaan julkisesti, niin kyllähän kansa äänestää lopulta jaloillaan. Etenkin jos taaperon housut maksavat 42,50e. Mutta näyttäähän tuolla Gugguun verkkokaupassa olevan iso osa vaatteista loppuunmyyty, toki saa nähdä miten käy seuraavan dropin aikana.

Kävin seuraamassa keskustelua melko puhtaasti ihan vain mielenkiinnosta draamaan, mutta jossakin kohdassa alkoi ärsyttämään. Oikeasti, yksi suomalainen yritys ei osaa hoitaa reklamaatioitaan, niin asiasta puhutaan ja paasataan suurella tunteella. Mutta kun iso monikansallinen yritys orjuuttaa ihmisiä alihankkijoiden kautta ja pesee kätensä kaikeasta ja kierrättää veroja, niin ihmiset kävelevät kauppaan ja ostavat kasan vaatteita ja ovat tyytyväisiä itseensä. Halvalla kun sai.

Jos kaikki tuo Gugguuseen kohdistettu raivo kohdistettaisiin halpatuotantoketjuihin, niin tässä maailmassa voisi olla muutama orjatyöläinen vähemmän. Just saying.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti